Wat maakt een website een goede website?

(leestijd: 3 minuten)

Wij zetten diverse aandachtspunten voor je op een rijtje. Want als je er een paar vergeet, mis je kansen. Kansen op extra bezoekers en kansen op het bereiken van wat je met je website wilt bereiken.

1. Meerwaarde voor de bezoeker in 8 seconden

Zorg ervoor dat jouw website de bezoeker iets heeft te bieden. Naar teksten als ‘wij zijn goed’ of ‘koop bij ons’ is de bezoeker niet op zoek. Het gaat niet om wat jij wil verkopen. En het gaat niet om jou. Het gaat om het probleem van de klant. Hij zoekt oplossingen en inhoudelijke informatie over producten of diensten en na 8 seconden zal hij het opgeven als hij nog niets van zijn gading heeft gevonden.
Zo probeert deze blog jou geïnteresseerd te houden over hoe je een goede website bouwt. Zijn de 8 seconden al om?

Zorg dus voor aantrekkelijke, inhoudelijke informatie.

Een bijkomend voordeel is, dat Google zal opmerken dat jouw website interessant is, en daardoor zal Google jouw website hoger plaatsen in de zoekresultaten. Dat is een prettige, gratis bijkomstigheid. Zie ook elders in deze blog over de Google zoekmachine

2. Professionele uitstraling

Een website die eruit ziet alsof de buurjongen hem heeft gemaakt, straalt niet de professionaliteit uit die je wenst. Het gaat om wat een bezoeker voelt als hij jouw website ziet. Want voor een eerste indruk krijg je nooit een tweede kans.

Zorg er daarom voor dat de vormgever verstand van zaken heeft, zodat je een mooie website krijgt, die bovendien intuïtief in elkaar zit, zodat de bezoekers snel de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het navigeren moet logisch zijn.

Want bezoekers trekken is één, maar de juiste uitstraling is onontbeerlijk om je bezoekers vast te houden om ze uiteindelijk te kunnen converteren (zie elders in deze blog wat ‘converteren’ inhoudt).

3. Verbondenheid

Verbondenheid met je bezoekers opbouwen. Het klinkt misschien hoogdravend, maar als het je lukt, komen ze terug. Voor meer informatie. Blog daarom geregeld. Laat merken dat je weet wat je klanten bezighoudt. En dat je van waarde voor ze bent, omdat je hun problemen begrijpt. En ze kan oplossen.

4. Vindbaarheid

Wat heb je aan een website zonder bezoekers? Niets. Je moet er dus voor zorgen dat je ook gevonden wordt.
Er zijn meer dan 200 dingen die je aan je website kunt doen, om je vindbaarheid via de Google zoekmachine te verbeteren. Voer de belangrijkste door! Sommige zaken zijn erg technisch; daarbij adviseert en helpt DDA graag. Andere, zoals het schrijven van blogs en het opnemen en plaatsen van video’s kun je zelf doen.

5. Converteren

Het converteren van een websitebezoeker betekent dat hij of zij van ‘alleen maar websitebezoeker’ klant wordt.

Een websitebezoeker is niet als een klant in een fysieke winkel. Een websitebezoeker is veel sceptischer en aan jou de schone taak hem over te halen tot het doen van een actie zoals jij die wenst (call-to-action). En dat vergt aandacht bij het ontwerp van je website hoe je dat gaat aanpakken. Zorg bijvoorbeeld voor duidelijke ‘call-to-action buttons’ voor ‘Contact’ en ‘Meer informatie’, zodat de bezoeker doorklikt en je hem vasthoudt. Bouw je website ook zo, dat altijd duidelijk je adres en telefoonnummer in beeld staan.

Laat jij je websitebezoekers het allemaal maar zelf uitzoeken? Natuurlijk niet. Je stelt voor elke webpagina een doel op. En je wijst de bezoekers vriendelijk de weg naar de conversie. Daar help je hen mee. En  jezelf.

6. De doelen zijn helder

Stel je doelen duidelijk vast. In beginsel is het zo, dat hoe meer je er hebt, hoe minder succesvol je ermee zult zijn. Je website kan zich daarom het beste richten op slechts enkele doelen; neem de belangrijkste. Voorbeelden: de gebruiker…

  • belt jou
  • laat een reactie achter (evt. gekoppeld aan social media)
  • geeft zijn voorkeuren op
  • vraagt een offerte op
  • koopt iets
  • doet een donatie
  • vult het contactformulier in
  • schrijft zich in voor je nieuwsbrieven
  • klikt op een advertentie
  • bekijkt een video

7. Social media en interactie

Koppel je website met je social media-kanalen en laat ze interacteren. Het levert extra bezoekers op en het komt je vindbaarheid in de zoekmachines ten goede.
Interessante pagina’s moeten met één klik te delen zijn op social media.

8. Statistieken

Er is veel mogelijk met de statistieken van je website. Je kunt tot in detail bekijken welke pagina’s het beste worden bekeken, hoe lang bezoekers daarop blijven hangen, via welke zoekwoorden ze op je site terecht zijn gekomen, etc. Het kost tijd en dus geld om hier inzicht in te krijgen en het is aan jou om te bepalen tot hoever je daarin duikt.

9. Een goede website verdient geld voor je bedrijf

Zie de kosten van een website als een investering die zich terugverdient.
Schat in hoeveel leads c.q. nieuwe klanten je website kan opleveren. En hoeveel je bespaart op bijvoorbeeld je helpdesk of drukwerk en advertenties.

Zolang je website slechts een chique folder is die iemand bezoekt, ga je er geen geld mee verdienen. Neem daarom alle tips in deze blog ter overweging bij het bepalen van een strategie over wat je met je website wilt bereiken en hoe je dat gaat doen.

10. Het DRY-principe

DRY = Don’t Repeat Yourself. Als je op jouw website informatie biedt, door blogs of anderszins teksten te plaatsen, dan kun je daaraan refereren c.q. een linkje daarnaar maken als die informatie weer nodig is, in plaats van het opnieuw te moeten maken. Dat bespaart je tijd en bovendien wordt jouw website daarmee een steeds grotere bron van relevante informatie die je beschikbaar stelt, hetgeen goed is voor je bezoekers en voor je vindbaarheid.

11. Techniek

Je website moet technisch goed in elkaar zitten: responsive zijn, snel laden en met de nieuwste technieken en tools zijn gebouwd. Dat komt de algehele bezoekerservaring ten goede, maar ook je vindbaarheid in Google, omdat Google het ‘waardeert’ als je website modern en goed in elkaar zit. Denk ook aan je beveiliging en aan regelmatige updates (up-to-date zijn is belangrijk, ook voor je veiligheid).

12. De perfecte werknemer

Maak van je website de perfecte werknemer. Hij is nooit ziek, gaat niet op vakantie en werkt hard en gericht. Hij informeert je bezoekers, enthousiasmeert ze, interacteert met ze en helpt ze. En uiteindelijk converteert en verkoopt hij voor jou!

HEEFT U VRAGEN?

Heeft u vragen over onze producten of diensten? Neem dan contact met ons op:

info@dda.nl

072 505 4011

06 51 303 223

WAAROM DDA?

  • Meer dan 25 jaar ICT-ervaring; kennis van zaken gegarandeerd;
  • Wij staan dag en nacht voor u klaar om u te helpen;
  • Wij communiceren open en direct en altijd in begrijpelijke taal;
  • En altijd prettig, persoonlijk contact; bel ons eens, om dat zelf te ervaren: 072 505 4011!

Nog meer Blogs:

Ook onze nieuwsbrief ontvangen?

Niet te vaak, wel informatief.
Vol relevante ICT-informatie voor het MKB.

U bent succesvol ingeschreven voor de DDA-nieuwsbrief.