Wifi / WLAN

Wanneer maakt u tegenwoordig géén gebruik van een draadloze verbinding? Juist ja: zelden nog. Daarom is het belangrijk dat die verbindingen beschikbaar zijn. En het gewoon altijd doen. Zodat op al uw apparaten het internet werkt en uw e-mail binnenkomt. Maar ook om ervoor te zorgen dat beveiligingscamera’s blijven werken, u kunt printen, u bij uw bestanden in de cloud kan, enzovoort.

U staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil, maar u kunt niet meer zonder. Wij zetten degelijke draadloze systemen op, zodat u altijd probleemloos uw werk kunt doen. Via goede, stabiele verbindingen, tot in alle uithoeken van uw pand of terrein.

Wat daar allemaal bij komt kijken, dat lichten we hier graag toe.

Tijd

Laat ik u eerst uit de droom helpen dat als je een goed wifi-onderzoek wilt opzetten, je dat niet in één of twee uurtjes kunt doen. In de loop van dit artikel wordt vast duidelijk waarom niet. Er komt eenvoudigweg erg veel bij kijken als je het goed wilt doen. Wel kun je kiezen voor een hoog of een wat lager detailniveau en daarmee kun je sturen in de benodigde tijd en dus in de kosten. Graag verschaf ik inzicht in alle relevante aspecten van “een stabiel, storingsvrij draadloos netwerkgebruik”.

Aspecten

Als eerste willen we graag goede plattegronden hebben van het betreffende pand c.q. terrein zoals een bouwtekening op schaal. Desnoods een ontruimingsplan, want we hebben een basis nodig voor alle informatie die we gaan verzamelen. Zo’n document importeren we in de software die we gebruiken voor het maken van de dekkingskaarten. Wat is de oppervlakte? Zijn er verdiepingen? Wat is het materiaal van vloeren, plafons, binnen- en buitenmuren? Hoe worden de ruimtes gebruikt en wat voor apparatuur staat of komt er in?
Ook willen we weten wat de gewenste dekking is. Zijn er plekken waar een goede verbinding extra belangrijk is? En wellicht zijn er ook plekken waar juist geen dekking nodig is. En als we over een pand praten, vergeet dan ‘buiten’ niet zoals rookplekken en een veranda.

Aansluitend mag u ons vertellen of er klachten zijn zoals traagheid, instabiliteit, onvoldoende dekking en verbindingsproblemen. En zijn die klachten er altijd, of lijken die tijdgebonden? Met bepaalde apparatuur? Waar? Wie?

Daarna willen we weten wat het doel is van het wifi-gebruik. Worden er PDA’s gebruikt voor voorraadbeheer bijvoorbeeld? Wordt er gebeld (VoIP) via het netwerk? Welke mobiele apparaten zijn er in gebruik? Hoeveel? Beveiligingscamera’s? En hoe wordt het netwerk gebruikt? Want kantoorwerk bijvoorbeeld is heel anders dan gemiddeld ‘privégebruik’ waarbij streaming en gaming vaak een zware wissel op de netwerkprestaties trekken.

En als we komen meten, zijn er dan mensen aanwezig? En zoja, hebben die het draadloze netwerk nodig of kunnen ze wel even zonder? Uiteraard kunnen wij ook buiten kantoorijden langskomen, maar daar zijn extra kosten aan verbonden.

Meetapparatuur en -software

Wij gebruiken professionele hulpmiddelen (https://www.ekahau.com/) om ons werk te doen. Met deze apparatuur en bijbehorende software voeren wij metingen en berekeningen uit. Ik licht in deze alinea kort toe wat er allemaal bij komt kijken. Niet om u met veel details te vervelen, maar om u een indruk te geven van wat er allemaal bij komt kijken.

Tijdens het onderzoek slaan wij heel veel gegevens op. Niet alleen signaalwaardes, maar ook signal-to-noise, overlap van kanalen, access points van derden, storingsbronnen (babyfoon, bluetooth, dongles van draadloze toetsenborden en muizen etc.). De verdiepingskaarten worden (mits de plattegronden van goede kwaliteit zijn) aan elkaar gekoppeld om een 3D-dekking te maken, want een wifi access point straalt ook door de vloeren en plafonds heen en daarmee moet je rekening houden zoals bij de planning en verdeling van frequenties en kanalen. We kunnen zelfs de throughput (snelheid), latency (ping) en jitter (onregelmatigheid) meten; dat doen we alleen op aanvraag of als wij inschatten dat het erg belangrijk is voor het totaalplaatje, omdat voor deze specifieke detailmetingen iedereen los moet van het draadloze netwerk om goede metingen te kunnen maken; dat is meestal een erg onpraktische bijkomstigheid.

Alle meetgegevens (ook die gegevens die niet direct in het rapport zullen zijn terug te vinden) worden in een survey-bestand opgeslagen en zijn dus te allen tijde te raadplegen. Het vormt immers de onderbouwing van het rapport, waar het u als klant vooral om zal gaan.

Rapport

Om alle informatie en conclusies en ons voorstel c.q. offerte netjes aan u te presenteren, maken wij gebruik van een Word-template. Maar wilt u wel alle technische meetresultaten en -waardes in mooie grafieken teruglezen? Of zullen we dat kort voor u samenvatten – hetgeen tijd en dus kosten scheelt – in een conclusie in niet-technishe bewoordingen, gevolgd door een goed voorstel voor bouw en/of verbetering van uw draadloze netwerk? Dat zullen wij u vooraf vragen.

In het rapport leest u onze bevindingen terug. Maar de nadruk zal liggen op de configuratie van een goed wifi-netwerk. Zo zal u lezen welke access points wij aanraden. En hoeveel. En waar precies. En wij doen voorstellen voor type antennes: klein en rondstralend, of misschien juist een groot, gericht exemplaar. Wij zullen al uw vragen kunnen beantwoorden en onze aanbevelingen goed kunnen onderbouwen.

Geen garanties

Tja, dat is een rare afsluiting. Geen garanties? Inderdaad. Want ondanks onze professionaliteit en ondanks onze 30 jaar ervaring, kunnen wij geen garanties afgeven voor bereik, dekking en een storingsvrije werking. De reden is heel eenvoudig: de dag nadat wij hebben gemeten, kunnen nieuwe storingsbronnen ontstaan zijn, zoals de buurman die een nieuwe magnetron of nieuwe draadloze telefoons in gebruik neemt. Wat wij dan wel toevoegen? Ook dat is heel eenvoudig:

Wij optimaliseren voor u de kansen dat u probleemloos draadloos zult kunnen werken.
Met andere woorden: wij bouwen voor u de best mogelijke draadloze oplossingen.
En voor wat het u waard is: dat doen wij altijd met veel plezier!
Mogen wij ook u helpen?

HEEFT U VRAGEN?

Heeft u vragen over onze producten of diensten? Neem dan contact met ons op:

info@dda.nl

072 505 4011

06 51 303 223

WAAROM DDA?

  • Meer dan 25 jaar ICT-ervaring; kennis van zaken gegarandeerd.
  • Wij staan dag en nacht voor u klaar om u te helpen.
  • Wij communiceren open en direct en altijd in begrijpelijke taal.

Netwerken en servers

DDA adviseert en verzorgt graag betreffende uw netwerk en servergebruik.
Lees meer ...

Wifi / WLAN

Een optimaal draadloos netwerk? DDA regelt het.
Lees meer ...

Managed services

'Managed Services' behelst het (remote) beheer waarbij pro-actief problemen worden voorkomen.
Lees meer ...

PC's en thin clients

Welke computers of thin clients gebruikt u op de werkplekken?
Lees meer ...

Second opinion

Bent u er wel zeker van dat uw ICT-er goed werk levert? Wij kijken graag even over zijn schouder mee.
Lees meer ...

Ook onze nieuwsbrief ontvangen?

Niet te vaak, wel informatief.
Vol relevante ICT-informatie voor het MKB.

U bent succesvol ingeschreven voor de DDA-nieuwsbrief.